הקמת אתר אינטרנט- איך מתחילים?

החלטתם להקים אתר אינטרנט או שאולי אתם עוד שוקלים את הקמתו. החלטנו להציג בפניכם מספר נושאים חשובים אליהם חשוב להתייחס בשלב התכנון:

כל עסק חייב אתר- האמנם?

באופן כללי אמירה זו נכונה. בימינו כל איש מקצוע נבדק בגוגל עוד לפני הטלפון הראשון ולכן, אם ברצוננו להשפיע על המידע שיקבל הלקוח הפוטנציאלי, עלינו לבנות אתר. עם זאת, חשוב להגדיר האם המטרה היא "הרחבה של כרטיס הביקור" או גם השגה של לידים נוספים- לקוחות שלא שמעו עלינו ומעוניינים לרכוש מוצרים או שירותים בתחום בו אנו עוסקים. אתר המיועד לשיווק אקטיבי ללקוחות חדשים מעבר לרמה של "כדי שיהיה" צריך לעבוד הרבה יותר טוב ולהיות בנוי לקידום כבר מהקמתו.

מטרות: הגדרת המטרות והציפיות מאתר האינטרנט

התשובה הספונטנית לשאלה זו היא תמיד "להביא לקוחות", אבל חשוב מאד להגדיר-

  • אילו מוצרים או שירותים ברצוננו לקדם באמצעות האתר?
  • מיהו קהל היעד של כל מוצר ומוצר?
  • מהו המסר המרכזי שלנו?

סוג האתר- אתר מכירה או אתר תדמית

התשובה הספונטנית לשאלה זו היא אתר מכירה, שכן מטרתו למכור. אולם, אתר מכירות הוא אתר שניתן לרכוש באמצעותו מוצרים. הוא כולל מוצרים ברורים ומפורטים , מחירים, אפשרות לביצוע רכישות ואבטחה.
אתר שמטרתו היא חשיפה ומשיכת הלקוח ליצור קשר עם החברה או העסק הוא אתר תדמית

GOOGLE

כאשר מקימים אתר הציפייה היא ש.. יגלשו אליו וגם יפנו אלינו באמצעותו. לכן, יש לבנות אותו באופן תואם לדרישות מנוע החיפוש המרכזי GOOGLE. רק כך נוכל להביא גולשים אל האתר ולעניין אותם במוצר שלנו. מבחינת גוגל מילת המפתח היא רלוונטיות. ככל שהאתר שלנו יהיה רלוונטי יותר לחיפושי הגולשים (גוגל מודד את כמות "נטישות" האתר, זמן שהייה באתר ועוד, בהתאם למילות החיפוש). לכן, יש לבנות את דף הבית עם תוכן מספק (לא בFLASH), לכלול את מילות החיפוש הרלוונטיות בתוכן וליצור עניין לגולשים. בנוסף, עלינו לעדכן את האתר בתכנים חדשים אחת לחודש. משמעות רבה ניתנת גם לכתיבה נכונה של הכותרות (TITLE) והתיאור (DESCRIPTION)- אותן 2-3 שורות המופיעות מתחת לשורת הנושא בדפי החיפוש בגוגל.

עיצוב

עיצוב מתאים יכול לתרום רבות בהחלטה של הגולש האם להמשיך ולגלוש באתר או לנטוש ולעבור לאתר הבא. בנושא זה חשוב להתייחס בעיקר להתאמה בין המסר לבין מראה האתר- לדוגמא, אם ברצוננו להעביר מסר שאנו מעודכנים (בשיטות חדשות, באופנה או בכל נושא אחר)- חייבת להיות תאימות בין מראה האתר לבין המסר. ככלל, מעטפת שיווקית אחידה נכונה בכל מה שקשור לפלטפורמה השיווקית- רוצים להעביר מסר שאתם הזולים ביותר בשוק? אל תעצבו אתר יוקרתי! רוצים להעביר מסר שאתם בTOP? העיצוב צריך להעביר את המסר. דוגמא לכך היא פסיכולוג קליני בניו יורק שבנינו עבורו אתר. הוא העביר את המסר באמצעות תמונה בדף הבית של כתובת הקליניקה בשדרות מדיסון היוקרתיות.

צור קשר

אם תשאלו עשרה בעלי עסקים שונים מהו הדבר החשוב ביותר באתר תקבלו מגוון רחב של תשובות. האמת? הדבר הכי חשוב באתר תדמית הוא טופס ה"צור קשר". המטרה המרכזית שלנו היא ליצור מצב בו הגולש יוצר עמנו קשר. לכן, עלינו להנגיש את האפשרות ליצור קשר בכל דפי האתר ובכל האפשרויות אשר יתאימו לגולש. בתחומים השונים יעדיפו הגולשים דרכי יצירת קשר שונות- בתחומי B2B שונים- לדוגמא ייעוץ עסקי, תהיה העדפה ליצירת קשר באמצעות האתר. בטיפול פסיכולוגי לעומת זאת, תהיה העדפה ברורה להתקשרות אלינו (כדי שלא יחזרו אלינו בשעה בה לא נוח לנו לדבר בפרטיות).
טופס צור קשר רוחבי באתר הכולל גם "דף תודה" לגולש הפונה, יאפשר מדידה ברורה יותר של יחס ההמרות (כמה גולשים פונים אלינו מבין כלל הכניסות לאתר) ועבודה שיווקית אפקטיבית יותר.

הנעה לפעולה

הניעו את הגולש ליצירת קשר בכל מקום ובכל דרך אפשרית. כתבתם מאמר מעניין? הציעו בסופו לגולש ליצור עמכם קשר או להפגש איתכם לפגישת היכרות לא מחייבת. הנעה לפעולה צריכה להיות בולטת, ממוקדת, מתאימה לתחום בו אתם עוסקים ולמאפייני קהל היעד.

דף הבית

זהו חלון הראווה של החברה שלכם באינטרנט. הוא מזמין את הגולשים להיכנס פנימה ולהכיר אתכם טוב יותר, כדי להחליט אם לפנות או לא. בדיוק כמו הזמן שלוקח לכם לחלוף על פני חנות- תוך 2-3 שניות תחליטו אם להיכנס או לא. ובדיוק כמו בחנויות- ההיצע אדיר וחשוב מאד למשוך את הלקוח להיכנס.

ציפיות ריאליות

תהליך הקמת אתר מתחיל עם המון התלהבות ועשייה ומסתיים לאחר זמן רב, הגהות ועבודה סיזיפית ומשעממת למדי…. הציפייה כי האתר יפתור את כל בעיות השיווק של העסק אינה ריאלית. האתר נועד להציג את המסרים השיווקיים של העסק לקהל היעד המוגדר, כמו גם את היתרונות היחסיים והבידול. גם האתר, כמו כל פעילות שיווקית אחרת ידרוש זמן פעילות בתהליך של מספר חודשים. לכן, התאימו את הציפיות למציאות והמשיכו לעסוק בפעילות שיווקית מקבילה, עד להתחלת קבלת הלידים מהאתר.

 

שאלת השאלות: איך נצליח באמת להביא לקוחות באמצעות האתר?

אתרים רבים "נולדים" אחרי הרבה מאמץ רב, אך נותרים ב"בית הקברות של הרשת". החשש להעלות תכנים לא מדויקים, מה שגורר דחיות רבות של העלאת האתר הוא לעתים מגוחך, שכן ללא כל קידום – אורגני או ממומן, מעט מאד גולשים יגיעו באמת לאתר. לכן, כאשר אתם בונים אתר חשבו על הדרכים בהם תוכלו להביא גולשים לאתר.

מאת: אורלי שפירא, יועצת שיווקית