נטוורקינג והון חברתי

NETWORKING או בעברית רישות, היא אחת ממילות הבאזז של עולם השיווק היום. למה הכוונה בנטוורקינג? איך עושים את זה? למי זה מתאים? מה אפשר להשיג באמצעות נטוורקינג? על שאלות אלו ועוד אנסה לענות במאמר זה.

הון חברתי הוא מערכת הקשרים אשר יש לאדם מסוים או לכלל האנשים בתוך ארגון והיכולת להפעילם באופן שיקדם את מטרות הארגון או האדם.
למערכת הקשרים שיש לאדם מסוים, בתנאי שהוא מסוגל להפעילה לטובתו, עשויה להיות השפעה ניכרת על התקדמותו בקריירה. הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא היתרון שיש לאנשי צבא בוגרי יחידות מובחרות או קצינים בכירים בצבא אשר משתלבים בעמדות בכירות בחברות המובילות או בפוליטיקה.
כיום, קיימות קבוצות שונות להעשרת ההון החברתי ורכישת קשרים עסקיים. הקבוצות נפגשות בתדירות קבועה (לרוב אחת לשבוע) ופועלות לפי מערכת חוקים מוגדרת הכוללת השתתפות חובה במפגשים, הבאת הפניות עסקיות ועוד.

 

מהי רשת וכיצד ניתן להשתמש בה?

  • רשת היא תבנית של קשרים בינאישיים המספקת גישה למידע, השפעה ותמיכה ולכן היא הכרחית לביצוע העבודה, להתקדמות הקריירה ולהתפתחות אישית מקצועית.
  • באמצעות קשרים אישיים נוכל לגייס כוח להשפעה על מהלכים מסוימים, החל בקבלה לראיון עבודה או בחירת ספק לביצוע עבודה מסוימת.
  • ככל שעולים בסולם הדרגות, משמעותו של ההון החברתי עולה ובדרגים הגבוהים כבר לא ניתן להסתדר בלעדיו.

מערכת הקשרים עשויה להועיל במיוחד למעוניינים להתקדם בקריירה כעצמאים. בעוד ששכירים יכולים להיעזר בקשריהם על מנת להתקדם בסולם הדרגות או במעבר בין חברות, עצמאים יכולים להשתמש בקשריהם למטרות רבות:

  • להגיע ללקוחות נוספים לחברתם/ לעסק אותו הם מנהלים
  • להגיע לגורמים מפנים אשר יסייעו להם בהפניית לקוחות
  • להשיג יתרון בהגשת הצעת מחיר- לאו דווקא בבחירת הצעתם אלא במידע אשר יסייע להם להגיש את ההצעה הנכונה או לשפר אותה.

אז היכן נוכל להשיג קשרים משמעותיים שיקדמו אותנו?בעצם, בכל מקום: בצבא, באוניברסיטה, במקומות עבודה שונים ובחוגים חברתיים. לצורך העניין אין שום משמעות למקור הקשר אלא לתחזוקו והפעלתו במידת הצורך, גם אם נולד לפני שנים רבות בבית הספר היסודי.

 

כיצד ניתן לאפיין מערכת קשרים?

  • טיב הקשר ורמת הקרבה
  • יכולת הסחירות של הקשר-עצם ההיכרות אינה מספיקה אלא הידע שבהווה או בעתיד יוכלו שני הצדדים להנות מתמורה מסוימת בקשר
  • הדדיות- קשרים הדדיים יוכלו להתקיים לאורך זמן, לעומת קשרים חד צדדיים אשר ייחלשו ויעלמו עם הזמן. עם זאת, חשוב לזכור כי התמורה לא צריכה להיות זהה עבור שני הצדדים. לעתים צד אחד יחפש קשרים עסקיים והשני תמיכה רגשית, או כל דבר אחר.
  • תזמון- לא תמיד ניתנת התמורה בו זמנית. במירב המקרים יסייע צד אחד לשני בזמן מסוים ורק בפער של זמן תינתן התמורה מהצד השני
  • דמיון ושוני- מערכת קשרים יעילה תתקיים בין שני אנשים אשר יש ביניהם דמיון חברתי רב (רמת השכלה, סביבת מגורים, שפה) ושוני בתפקידים או במקצועות בהם הם עוסקים.

 

איך מפתחים רשתות יעילות?

כמו בכל תכנית שיווקית יש להתחיל מהגדרת המטרות. לאחר שנגדיר את מטרותינו לטווח הארוך נוכל לבחון את רשת הקשרים הקיימת ולבחון איך ניתן לייעל אותה בצורה שתוכל לסייע לנו בקידום מטרותינו. במקרים מסוימים גם רשת רחבה מדי של קשרים יכולה ליצור בעיה באם אינה יעילה, מאחר והיא גוזלת זמן "תחזוקה" מקשרים אחרים אשר יכולים לסייע לנו באופן יעיל יותר. במקרה כזה נוכל לדרג את רמות החשיבות של כל אחד מחברי הרשת שלנו ולשמור על קשר מרוחק יותר עם חלק מהחברים ברשת, באמצעות מיילים לדוגמא.

 

רוצים לקרוא עוד
כללי זהב ליצירת רשת יעילה ושימוש בנטוורקינג – קישור למאמר המלא

צרו עימנו קשר לפרטים נוספים – 03-5403905
ייעוץ שיווקי PRACTIC

מאת: אורלי שפירא, יועצת שיווקית,
מנהלת קבוצות PRACTIC NETWORKING קבוצות איכות לרישות עסקי