האם אתה מתאים להיות עצמאי מרוויח

רבים מתלבטים בשאלה האם אני מתאים להיות עצמאי?

האם אצליח בעסק שלי?
האם
אהיה מרוצה?
האם ארוויח?
האם לא אתחרט על שנכנסתי לזה? במאמר זה, ננסה לאפיין באופן ברור, עד כמה שניתן, מי אכן מתאים להיות עצמאי ולמי מומלץ להמנע מכך.

מעבר להבדלים בין סוגי עסקים, לכולם יש מציאות משותפת – הצורך להביא את העבודה לעסק, כלומר להשיג לקוחות, להשביע את רצונם, לשמר אותם ולהבטיח המשך הצלחה.

התמודדות עם חוסר וודאות

המאפיין הראשון של רוב העצמאים הוא התמודדות עם חוסר וודאות במציאות משתנה ודינמית. במאה העשרים ואחת, יש פחות ופחות עסקים סולידיים ויציבים , שפועלים ללא שינוי ונשארים כפי שהם משך עשרות שנים. המציאות של שינויים טכנולוגיים תכופים וסף גירוי בעלייה מתמדת של צרכנים, מכתיבים עסקים דינמיים ומתפתחים שקשובים לטרנדים ולדרישות משתנות. לכן, עצמאיים צריכים בדרך כלל להיות ערים לשינויים בתחום בו הם עוסקים, להופעתם של מתחרים חדשים, אופנות חדשות, טכנולוגיה חדשה, או, להבדיל, אפשרויות למיסים חדשים שישנו דפוסי קנייה וכו'. לדוגמא, המגמה של צמצום בצריכת בשר והמודעות למזון בריא באה לידי ביטוי בשינויים בתפריטים של מסעדות באזורים מסוימים. אנשים שחשובים להם בעיקר יציבות וביטחון תעסוקתי וכלכלי, מתאימים פחות לנהל עסק עצמאי.

הרצון לנהל ממלכה

עצמאים מייחסים ערך גבוה לכך שיש להם ממלכה, שחלמו עליה, עד שזכו להגשים את חלומם וכעת הם יכולים לטפח ולפתח את העסק לפי הרעיונות וההעדפות שלהם. הם נהנים בדרך כלל מהחשיפה של העסק ומרגישים גאווה. קיימת רשות פנימית להכריז על העסק ולפרסם אותו ברבים. לעומת זאת, ישנם אחרים, שמרגישים רתיעה מכובד האחריות, מהאפשרות של כישלון והחשיפה שלהם כבעלי עסק שקשור אליהם, עלולה להיראות להם יומרנית ומפחידה.

אופטימיות ונחישות

לעצמאים נדרשת אופטימיות והרגשה שהצלחת העסק תלויה בהם. נדרשת סבלנות ויכולת לראות תמונה כוללת, ולהעריך את ההישגים והיתרונות, מול חסרונות וקשיים שתמיד קיימים. עצמאים צריכים לשדר ללקוחות שלהם אמונה וביטחון בעשייה ובמוצר שלהם. יש לדעת, שראייה אופטימית (ועדיין ריאלית) מול פסימית נוטות להיות נבואות שמגשימות את עצמן. לכן, יש חשיבות לנחישות וליכולת להתמודד בקור רוח עם קשיים. עצמאי שחש שכל קושי מערער את הביטחון שלו בעסק שהקים ויוצר אצלו ספקות, ישלם מחיר גבוה על הבחירה שלו.עצמאי שישדר בטחון ואמונה במוצר או השירות שלו, יוכל להרוויח!

מיומנויות תקשורת

עצמאים נדרשים בדרך כלל לאינטראקציה יום יומית עם לקוחות ,ספקים, נציגים של הרשויות ועוד. לכן, תקשורת טובה היא משאב חיוני. מי שתקשורת אינו הצד החזק שלו ומעדיף לצמצם מפגשים עם אחרים, נושא עימו חיסרון משמעותי בבואו להקים עסק.היכולת שלו להרוויח בעסק עצמאי תהיה תלויה אז ביכולתו לגייס אחרים לבצע עבורו מכירות ולשמר את הקשר עם הלקוחות.

יוזמה

עצמאים נוטים להיות אנשים שיוזמים ומעדיפים להיות מעורבים ולהשקיע אנרגיה ביוזמה א רעיון שהגו במטרה להגיע להצלחה אישית וכלכלית. שכירים מעדיפים בדרך כלל להתמסר לאתגרים מקצועיים ולנושאים שחשובים למערכת ושיתגמלו אותם.

רקע משפחתי

לבסוף, לרקע המשפחתי שלנו, יש השלכה על ההתאמה לנהל עסק עצמאי. מי שגדל בילדותו בבית שבו הורה ניהל עסק מצליח ומרוויח כזה שהגשים את עצמו בעסק, נחשף למודל מוצלח של עצמאי, מה שעשוי להוביל גם אותו לשאוף להקמת עסק. מאידך, מי שגדל בבית שבו הורה התמודד כעצמאי עם קשיים בלתי פתורים והגיב במצוקה, בעייפות ושחיקה, נחשף למודל שמדגיש את הצדדים הפסימיים של עסק עצמאי וסביר להניח שיחוש רתיעה מאורח חיים של עצמאי. באותה מידה יש השפעה על ילד שנחשף למציאות של שכיר קשה יום, שאינו זוכה לגמול נאות על עבודתו, מול מציאות של שכיר שאוהב את עבודתו ומאפשר למשפחתו רווחה כלכלית.

כיצד להגיע להחלטה האם אני מתאים להיות עצמאי?

הדרך הטובה ביותר היא לשחזר התנסויות בתקופות שונות לאורך החיים בצבא, בלימודים, בחברה. היכן היו לך חוויות חיוביות של הנאה וסיפוק מהעשייה, היכן עלו קשיים, שאולי הותירו משקעים, שגם עכשיו מעוררים תחושה לא נעימה.

כמו כן, נסה לזהות מהם הדברים שחשובים בעיניך, שמלהיבים אותך, שגורמים לך להיות מעורב ולחוש זרימה ורצון להיות מעורב. האם ערכים אלו קשורים לעסק עצמאי? אם כן, יש טעם להמשיך ולבדוק, אם לא, מוטב לרדת מהעניין.

מספר טיפים כיצד להתמודד בניהול עסק

  1. כבר נאמר שדרכם של עצמאים אינה סוגה בשושנים. גם עסק מצליח, מזמן לבעליו התמודדות עם קשיים, עליות וירידות. לכן, לעסק בתחילת דרכו, נחוצה תקופת הסתגלות. ולא נכון יהיה להיכנס ליאוש ופסימיות מהר מדי.
  2. חשובה מאד תמיכה של המשפחה בהתמודדות עם עסק עצמאי. תמיכה ושיתוף של המשפחה מספקת שקט נפשי ומקלה מאד על ההתמודדות.
  3. חשוב למצוא פיצוי על חיסרון/חולשה במשאבי ההתמודדות של בעל העסק. וכך, אם אתה חש שקשה לך לקרוא את המפה של השוק ולהבין את הגורמים שמשפיעים על התנהגות הלקוחות/הצרכנים, כדאי לשקול פנייה לייעוץ שיווקי או עיסקי ולהיעזר באיש מקצוע. וכך גם בתחומים אחרים שלהם נדרש מי שמנהל עסק. הסתייעות בייעוץ מקצועי עשויה להשלים חוסר משמעותי ולמנוע טעויות, שלעתים מחירן יקר מדי.
  4. אם אתה חש במתח ודאגה שאינן קשורות בהבנה של גורמי השוק, אלא בקושי רגשי לשאת בנטל של עסק עצמאי, שקול פנייה לאימון אישי בעולם העבודה. זאת, בהנחה שיש ערך בעיניך למהות של העסק שאתה מנהל, שעדיין חשוב לך להצליח, לראות נחת ולחוות סיפוק. במידה שאיבדת עניין בעסק ואתה חש שיש דברים אחרים שמעניינים אותך יותר, יתכן מאד שעדיף לפנות לנתיב אחר.

 

מאת: אורי מוזס ואורלי שפירא. אורי, פסיכולוג תעסוקתי וארגוני ומאמן בעולם העבודה, מנהל קריירה 360